A családi vállalkozások jobban jellemzik Németországot, mint azt sokan gondolnák. A Mittelstandsforschung (KKV-kutató Intézet) tanulmánya szerint a német vállalatok több mint 90 százaléka családi vállalkozás. A társadalombiztosítási járulékköteles munkahelyek mintegy 60 százalékát is ők adják, és a szakmunkástanulók több mint felét ők képezik. Nélkülük Németország mint üzleti környezet aligha lenne elképzelhető.
Mit jelent a családi vállalkozás?
A definíció szerint a családi vállalkozásokat egy vagy több család irányítja. Ez nem csak a részvényekről, hanem az értékekről is szól. A felelősséget gyakran személyesen vállalják, és a döntéseket hosszú távú szemlélettel hozzák meg.
Gazdasági szempontból a családi vállalkozások kifejezetten stabilnak számítanak – különösen a viharos időszakokban. Válságok idején általában alacsonyabb az elbocsátási arányuk, gyakrabban fektetnek be a régióban, és felelősségteljesebben viselkednek a munkavállalókkal és a környezettel szemben. Ezen túlmenően a vállalatok gyakran innovatívabbak, mint azt az emberek gondolnák: a német „hidden champion”-ok – a világpiac vezetői egy-egy piaci résben -közül sokan családi vállalkozások. Több évtizedes szakértelmet ötvöznek az innovációhoz szükséges bátorsággal.
De melyek azok a vállalatok, amelyek különösen kiemelkednek a többi közül?
Melyiküknek sikerül különösen meggyőzően ötvözni a gazdasági sikert és a stabil termelési rendszert a hosszú távú gondolkodással? Hogy ezt kiderítse, a Süddeutsche Zeitung alaposabban körülnézett – és azonosította Németország legjobb családi vállalkozásait.
Az elemzés módszertana
A „Legerősebb családi vállalkozások 2025” rangsor a legnagyobb németországi tulajdonos által vezetett vállalatok átfogó elemzésén alapul. Alapját a Deutsche Wirtschaftsrankings GmbH által összeállított „The Who’s Who of German Family Businesses” című lista képezi. Ez azt az 5000 családi vállalkozást tartalmazza, amelyek a legnagyobb forgalmat bonyolítják az országban. Az elemzés a 2025. május 31-i fordulónapot veszi alapul, és egyértelműen meghatározott és ellenőrizhető kritériumok alapján készült pillanatfelvételt jelent.
Első lépés: A vállalkozások azonosítása
Az első lépésben a Creditreform egyértelműen azonosította a vállalkozásokat – szinte minden vállalkozáshoz Crefo számot rendeltek a név és a cím alapján. Ez a szám a vállalat gazdasági azonosítójaként szolgál. Ez az 5000 felsorolt vállalat közül 4 994 esetében sikerült. Csak hat vállalatnak nem tudtak egyedi számot adni, mert időközben eladták vagy átszervezték őket.
Második lépés: A különösen stabil vállalatok előzetes kiválasztása
Ezután kiválasztásra kerültek azok a vállalatok, amelyeket gazdasági stabilitás és szilárd üzleti fejlődés jellemez. Minőségi és mennyiségi kritériumokat egyaránt alkalmaztak:
- Jó fizetési magatartás – pl. a fizetési határidők betartása vagy a számlák korai kifizetése.
- Jó vagy nagyon jó rendelésállomány – a szilárd üzleti fejlődés jele.
- Stabil alkalmazotti létszám – 2022 és 2023 között nincs észrevehető csökkenés.
- Állandó vagy növekvő értékesítés ugyanebben az időszakban.
Csak az összes kritériumnak megfelelő cégek kerültek a szűkített listára.
Harmadik lépés: A legerősebb vállalatok kiválasztása és rangsorolása
Az előválogatásból 101 olyan vállalatot azonosítottak, amelyek nemcsak stabilak, hanem a kemény kulcsszámok tekintetében különösen erősek is. A következő szempontok alapján kerültek értékelésre:
- 2022-ben és 2023-ban 1 millió EUR feletti éves nettó nyereség
- A saját tőke legalább 10%-os megtérülése mindkét évben
- Magas likviditás (10 felett)
- A befektetések megtérülése (ROI) 7 felett
- A mérleg minősítése CR 1 és CR 7 között van (minél alacsonyabb, annál jobb)
- 250 alatti hitelminősítési index – a rosszabb hitelminősítésű vállalatokat kizárták.
A végső rangsorolás kezdetben a mérleg szerinti minősítésen alapult. Ha több azonos pontszámú vállalat volt, akkor a hitelminősítési indexet használták. Amennyiben mindkét pontnál holtverseny alakult ki, a forgalomnövekedés volt a végső döntő tényező.
A 101 kitüntetett családi vállalkozás mindegyike erős mérleggel, szilárd pénzügyi adatokkal és stabil gazdasági fejlődéssel rendelkezik.
Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy az első 11 helyen 2 olyan partner cégünk is megtalálható, akikkel több évtizedes biztos kereskedelmi együttműködése van a Coninvestnek. A lista 5. helyén az MKN Maschinenfabrik Kurt Neubauer GmbH & Co., 11. helyén a RATIONAL Aktiengesellschaft szerepel.
A tanulmány eredményei
A „Legerősebb családi vállalkozások” idei rangsorába összesen 101 cég került be. Ezek lenyűgözően mutatják, hogy Németországban milyen széles alapokon nyugszik a kiváló vállalatvezetés. Az első helyezett vállalatok az ország szinte valamennyi kulcsfontosságú ágazatában megtalálhatók. Legyen szó gépgyártásról, informatikáról, építőiparról, kiskereskedelemről, élelmiszeriparról, egészségügyről vagy iparról – a képviselt ágazatok sokszínűsége egyértelművé teszi, hogy a gazdasági erő, az innovációs képesség és az értékorientált cselekvés nem a tevékenységi körtől függ, hanem a családi vállalkozások közös önképének kifejeződése.
A rangsor első helyét a H. O. Schlüter GmbH Észak-Németországból. Több mint 60 éve a H. O. Schlüter GmbH a minőséget és az innovációt képviseli a fém- és műanyagszerkezetek területén. A Schleswig-Holstein tartománybeli Hanerau-Hademarschenben és a Mecklenburg-Elő-Pomerániában található Lübzben található telephelyekkel a vállalat ablakok, ajtók és homlokzati elemek gyártására és beépítésére specializálódott. A második helyezett a Mast-Jägermeister SE, a világhírű gyógynövénylikőr gyártója lett. Az alsó-szászországi Wolfenbüttel régióban működő vállalat több mint 80 éves múltra tekint vissza. A harmadik helyezett az MPDV Mikrolab GmbH lett az IT-ágazatból. Az MPDV 45 éves projekttapasztalatával a gyártásban alkalmazott IT-megoldások egyik piacvezetője. A vállalat széleskörű szakértelemmel rendelkezik, és minden méretű vállalatot támogat az intelligens gyár felé vezető úton.
A 4. helyen a HEDELIUS Maschinenfabrik GmbH áll. Az 1967-ben Meppenben alapított vállalat függőleges CNC mozgó oszlopos megmunkálóközpontok fejlesztésére és gyártására specializálódott. Az 5. helyet az MKN Maschinenfabrik Kurt Neubauer GmbH & Co. nyerte el, amely a termikus vendéglátóipari technológiák gyártására specializálódott Németországban. Kurt Neubauer okleveles mérnök 1946-ban három alkalmazottal alapította a családi vállalkozást, amely a mára nemzetközi szinten is nagy hírnévre tett szert.
A lista 11. helyén a RATIONAL Aktiengesellschaft található. Az 1973-ban mindössze 18 alkalmazottal indult vállalkozás küldetése az volt, hogy a legjobb eszközöket biztosítsa a főzéshez. Víziójuk a RATIONAL-t globális piac- és technológiai vezetővé tette: naponta 180 millió adag ételt készítenek világszerte a RATIONAL berendezésekkel.